آموزش تخصصی شارژ کارتریج در مدرن کاران

Modern Karan
14 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

شارژ کارتریج با هزینه پایین تر و کیفیت بسیار مناسب توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده به گونه ایی که اگر پرینتری از قابلیت شارژ کارتریج ها پشتیبانی نکند سهم بالایی از بازار ماشینهای اداری را از دست خواهد داد.

چاپگرها انواع مختلفی دارند که پرمصرف ترین آنها چاپگرهای لیزری میباشد که قصد داریم در این مقاله آموزشی شما را با کارتریج پرینتر و نحوه شارژ کارتریج لیزری آشنا کنیم، اگر میخواهید بدانید شارژ کارتریج چیست این مقاله آموزشی را تا انتها دنبال کنید و اگر قصد سفارش شارژ کارتریج دارید میتوانید با کارشناسان ما در شرکت مدرن کاران در ارتباط باشید.

کارتریج یکی از قطعات اصلی درون هر پرینتر است که متناسب با نوع و کارکرد چاپگر در ابعاد و مدل های مختلفی به بازار ارائه میشود. از آنجا که خرید کارتریج های اورجینال به دلیل قیمت بالا و نداشتن توجیه اقتصادی در ایران مورد استقبال کم کاربران قرار گرفته است، فرآیند شارژ کارتریج و استفاده مجدد از کارتریج های تمام شده میتواند راهکار مناسبی برای چاپ و پرینت با هزینه های پایین و کیفیت نسبتا مناسب است.

اخطار: شارژ کارتریج یک کار تخصصی میباشد اگر توسط افراد غیر متخصص انجام شود احتمال آسیب جدی به کارتریج و حتی چاپگر وجود دارد. برای جلوگیری از آسیب به پرینتر و هزینه های تعمیر آن، برای هر نوع خدمات شارژ کارتریج به شرکت های معتبر مراجعه نمایید.

کارتریج پرینتر لیزری، حاوی ماده‌ای به‌نام تونر است و بعد از تمام‌شدن، قابلیت شارژ دارد. شارژ کارتریج لیزری، سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود و این امکان را برایتان فراهم می‌آورد تا با صرف هزینه‌ای بسیار پایین، تا مدت‌ها، از کارتریج خود استفاده کنید. قبل از آموزش شارژ کارتریج تونر، باید ابزارهای زیر را تهیه کنید:

  • جوهر تونر باکیفیت و مناسب دستگاه خود
  • پیچ‌گوشتی چهارسو و فلت در اندازه متوسط برای باز کردن پیچ های کارتریج
  • یک پارچه نرم
  • مقداری روزنامه‌ باطله
  • ابزاری با لبه‌ی تیز
  • دستگاه دمنده هوا یا بلوور برای بادگیری محیط قطعات کارتریج
  • محلول های پاک کننده ،گریس و الکل و تینر: برای اسپری تمیز کننده از اسپری ناهید یا کنتاکت شوی استفاده نمایید،برای پاک کردن قطعات هم با پنبه آغشته به الکل هر قطعه را تمیز نمایید در مواردی که لکه های روی قطعات مخصوصا مگنت با الکل پاک نشود میتوانید از تینر استفاده نمایید(به یاد داشته باشید هیچوقت لبه لاستیکی بلید و دکتربلید را با هیچ محلولی تمیز نکنید برای تمیز کردن لبه لاستیکی بلید و داکتر بلید میتوانید از پودر بچه استفاده نمایید.)
مراحل شارژ کارتریج لیزری

کارتریج تونر را از دستگاه پرینتر خود خارج و پیچ پوشش کناری آن را باز کنید.

خارج کردن پیچ پوشش کناری کارتریج لیزری

بعد از برداشتن پوشش کناری کارتریج، درام را از قسمت ابتدایی آن بگیرید و به بیرون بکشید.

بیرون کشیدن درام

پس از خارج‌کردن درام از کارتریج، مطابق تصویر زیر، غلتک PCR را نیز خارج کنید.

خارج کردن غلتک PCR

در این مرحله، با کمک یک ابزار نوک‌تیز، میله‌ی PCR را ابتدا کمی به سمت راست حرکت دهید؛ سپس آن را به سمت بالا بکشید و در نهایت، با‌ حرکت‌دادن به سمت چپ، میله را خارج کنید.

خارج کردن غلتک PCR

اکنون باید به‌سراغ بخش جوهر کارتریج بروید و پس از بازکردن میخ‌های موجود در دو سر آن، این بخش را خارج کنید.

بازکردن میخ‌ها

در این مرحله، باید بخش خارجی کارتریج را که معلق شده است، مطابق شکل زیر، جدا کنید.

جدا کردن بخش خارجی کارتریج

مرحله‌ی بعد، خارج‌کردن فنر کارتریج است که در شکل زیر نیز می‌توانید آن را ببینید.

خارج‌کردن فنر کارتریج

اکنون وقت آن رسیده است که دو بخش اصلی کارتریج لیزری خود، یعنی بخش جوهر اضافی و بخش تونر، را از هم جدا کنید. در این مرحله، مطابق تصویر زیر، قسمت تونر کارتریج را با دست نگه دارید و دو بخش کارتریج را از هم جدا کنید.

جدا کردن جوهر اضافی و بخش تونر

در قسمت جوهر اضافی کارتریج، یک فنر وجود دارد که شما باید آن را خارج کنید و سپس روکش پلاستیکی موجود در این قسمت را بردارید.

خارج کردن فنر جوهر اضافی کارتریج

در این مرحله، نوبت خارج‌کردن وایپر است. برای این‌کار، باید پیچ‌های قسمت ضایعات کارتریج را مطابق شکل زیر باز و تونر اضافی موجود در این بخش را خارج کنید.

خارج‌کردن وایپر

خارج‌کردن وایپر

اکنون یک دستمال نرم بردارید و قسمت ضایعات کارتریج را به‌آرامی تمیز کنید. توجه داشته باشید که استفاده از برس برای تمیز‌کردن این قسمت، باعث خراش‌برداشتن بلید کارتریج شما خواهد شد.

تمیز کردن ضایعات کارتریج

بعد از تمیزکردن بخش ضایعات، نوبت قراردادن این قسمت در جای خود است. برای این‌کار، ابتدا وایپر-بلید و سپس روکش پلاستیکی را سر جای خود قرار دهید.

قرار دادن وایپر بلید و روکش پلاستیکی

هنگام قراردادن روکش پلاستیکی در قسمت مربوطه، دقت کنید که شیارها، سرجای خود ثابت شده باشند.

قراردادن روکش پلاستیکی

قراردادن روکش پلاستیکی

اکنون وقت قراردادن فنر در جای خود است.

قراردادن فنر

در این مرحله، نوبت به قسمت اصلی کار، یعنی شارژکردن تونر کارتریج، می‌رسد. به سراغ قسمت دوم کارتریج بروید که قبلا آن را جدا کرده بودید. پیچ‌های کناری را مطابق تصویر زیر باز و روکش این قسمت را جدا کنید.

شارژکردن تونر کارتریج

پس از برداشتن قسمت کناری، یک روکش سفید خواهید دید. این روکش را بردارید تا جوهر را از این قسمت، داخل محفظه بریزید.

برداشتن درپوش محفظه تونر

اکنون وقت ریختن جوهر در محفظه‌ی کارتریج است؛ اما قبل از انجام این‌کار، فراموش نکنید که بطری جوهر را خوب تکان دهید و پس از قراردادن کلاه نازل پلاستیکی روی بطری، کار خود را شروع کنید.

ریختن جوهر در محفظه‌ی کارتریج

ریختن جوهر در محفظه‌ی کارتریج

بعد از شارژ کارتریج لیزری خود، نوبت وصل‌کردن دو بخش اصلی کارتریج به یکدیگر است.

وصل‌کردن دو بخش اصلی کارتریج

پس از متصل‌کردن دو قسمت کارتریج، نوبت آن است که میخ‌ها را سرجای خود قرار دهید؛ برای انجام این‌کار، نیازی به ابزار ندارید.

قرار دادن میخ‌های کارتریج

در مرحله‌ی بعد، غلتک PCR را سر جای خود قرار دهید.

قرار دادن غلتک PCR

پس از قراردادن غلتک، باید درام را نیز سر جای خود قرار دهید.

قراردادن درام کارتریج لیزری

مرحله‌ی آخر شارژ کارتریج تونر، بستن پوشش کناری کارتریج است که مطابق تصاویر زیر انجام می‌شود.

بستن پوشش کناری کارتریج بستن پوشش کناری کارتریج بستن پوشش کناری کارتریج

نکته های کاربردی در شارژ کارتریج:

  • تعویض چیپست در کارتریج ها پس از هر بار شارژ کارتریج یک امر لازم و ضروری است چرا که پس از تعویض چیپست پرینتر خطای کم بودن شارژ کارتریج را از بین برده و با تصور اینکه شما از یک کارتریج جدید استفاده می‌کنید خطا های قبل را نمایش نمی دهد
  • کمرنگ چاپ شدن تصاویر و مطالب پس از شارژ کارتریج  میتواند بدلایل استفاده از پودر شارژ ارزان قیمت و بدون کیفیت بوده و یا ممکن است در کارتریج شارژ شده از درام و یا قطعات مصرفی تقلبی با کیفیت بسیار پایین استفاده شده باشد.
  • در اکثر کارتریج های لیزری، کارتریج شارژ شده با قبل از شارژ تفاوت محسوسی نخواهد داشت در صورتی که از پودر مرغوب و توسط افراد متخصص  انجام شود.
  • چنانچه در روند شارژ کارتریج از تونر و یا پودر شارژ تقلبی و یا بی کیفیت استفاده شود می تواند موجب بروز مشکلات سلامتی و تنفسی شده و علاوه بر آن در هنگام چاپ عدم رضایت کاربر را در پیش داشته باشد.
  • شارژ کارتریج اگر در کارگاه مجهز و با استفاده از پودر و قطعات مرغوب انجام شود هیچگونه آسیبی به چاپگر نخواهد رساند ولی اگر توسط اشخاص غیر متخصص و با پودربی کیفیت انجام شود قطعا به چاپگر آسیب خواهد رساند.
  • عموماً شارژ کارتریج پرینترهای جوهرافشان بخصوص پرینترهایی که دارای تانک جوهر هستند توسط کاربر عادی قابل شارژ است و فقط کافیست مخزن جوهر پر شود ولی شارژ تونر کارتریج پرینترهای لیزری فرآیندی تخصصی و نیاز به ابزارهای خاص دارد.
  • از آنجا که تجهیزات و لوازم جانبی برای شارژ کارتریج در بازار دارای تنوع بسیاری از نظر کیفیت و قیمت می باشد لذا هزینه تمام شده برای شارژ کارتریج قطعاً متفاوت خواهد بود.

 

توجه: شارژ کارتریج لیزری حتما باید در محیط کارگاهی و مجهز انجام شود چرا که تونر کارتریج میتواند برای انسان مضر باشد و ذرات پودر تونر بعد از شارژ تا دقایقی در هوا معلق میباشند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.