چگونه به صورت دستی پرینت دورو بگیریم؟

hamidreza
27 اردیبهشت, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نحوه پرینت دورو به صورت دستی

به منظور کاهش اتلاف زمان و صرفه جویی در ملزومات چاپگرها بخصوص کاغذ، پرینت دورو به صورت دستی راهکاری است که، مورد توجه همه کاربران قرار دارد. امروزه بیشتر پرینترهای تولید شده توسط شرکتهای مطرح مانند HP و Canon و … از قابلیت چاپ دورو بصورت اتوماتیک برخوردارند و عموما در نامگذاری مدل هایی با این قابلیت از پسوند D استفاده می شود. قابلیت چاپ دو رو (پرینت پشت و رو) به صورت خودکار، ویژگی است که در بیشتر پرینتر‌های جدید دیده می‌شود.

این ویژگی به شما امکان را می‌دهد که بدون اتلاف وقت و انجام تنظیمات خاصی، اسناد خود را در دو طرف کاغذ پرینت بگیرید و در مصرف ملزومات پرینتر صرف جویی کنید. حال آنکه این قابلیت در برخی پرینتر ها دیده نمی‌شود و شما باید در صورت نیاز به چاپ دو رو،  آن را به صورت دستی انجام دهید. در ادامه نحوه پرینت دورو به صورت دستی در پرینتر‌های مختلف را شرح می دهیم.

چاپگرها ممکن است از نظر نحوه تغذیه کاغذ متفاوت باشند، مانند چاپگرهای تغذیه بالا (خروجی کاغذ از جلو)، چاپگرهای بارگذاری در جلو (خروجی کاغذ از بالا) و چاپگرهایی با سینی های ورودی کاغذ متعدد. از آنجایی که یک چاپگر می‌تواند شامل چندین سینی کاغذ باشد که می‌توانند انواع رسانه‌ها و وزن‌های مختلف را تحمل کنند، انتخاب سینی کاغذ مناسب برای چاپ مهم است.

قبل از شروع آموزش پرینت دورو به صورت دستی، باید با انواع سینی ورودی و خروجی کاغذ دستگاه و نحوه کشیدن کاغذ آشنا داشته باشید. در بعضی مدل‌ها نیز، سینی ورودی کاغذ در جلوی دستگاه قرار داشته و سپس سند چاپ شده، از قسمت زیرین سینی ورودی خارج می‌شود. بعد از آشنایی با انواع سینی کاغذ ورودی و خروجی، متوجه نحوه تغذیه و کشیدن کاغذ در این پرینتر‌ها می‌شوید. تا هنگامی که قصد پرینت دو رو را دارید، با جایگذاری اشتباه، باعث چاپ اسناد روی قسمت پرینت شده نشوید.

نحوه پرینت دورو به صورت دستی

پس از باز کردن، صفحه مربوط به پرینت از منو و یا کلید میانبر CTRL+P در تنظیمات مربوط به کاغذ، گزینه print on one sides (به معنای پرینت یک رو) را بصورت پیش فرض مشاهده می نمایید روی آن کلیک کنید تا گزینه های بیشتر قابل رویت گردد.

حال گزینه print on both sides (به معنای پرینت دورو) را انتخاب نمایید، همانطور که در منوی باز شده مشاهده می کنید برای چاپ دو رو به صورت دستی سه گزینه وجود دارد:

Flip pages on long edge

Flip pages on Short edge

Manually print on both sides

براي پرینت دورو به صورت دستی كافيست روي یکی از گزینه ها كليك كنيد و در حالت دوم يا سوم قرار دهید. تفاوت در جهت ورق خوردن است يعني اگر دفترچه قرار است از چپ يا راست ورق بخورد (منگنه / سيمي شود) روي حالت دوم و در صورتي كه از بالا قرار است ورق بخورد روي حالت سوم قرار مي‌دهيد.

Long edge

ورق خوردن از طول كاغذ

Short edge

ورق خوردن از عرض كاغذ

در گزینه انتهایی (manually print) چاپ دورو (دوبلکس) دستی فرآیند چاپ در یک طرف کاغذ و سپس گرفتن آن صفحه و برگشت دادن آن به صورت دستی از طریق چاپگر به منظور چاپ در طرف دیگر صفحه است.

پس از انتخاب یکی از گزینه ها در تنظیمات فوق می توانید کلید Print  را انتخاب نمایید تا فایل مورد نظر شما بصورت پرینت دورو چاپ شود.

پیشنهاد می شود، در مواردی که حجم و تعداد چاپ بسیار زیاد می باشد. از چاپ دو رو به صورت دستی استفاده شود. البته این نیازمند داشتن دستگاه پرینتر با قابلیت چاپ  دو رو می باشد. و همچنین دستگاه های که این امکان را ندارد را نیز می توان به شیوه های گوناگون دو رو پرینت گرفت. درست است که دستگاه هایی با قابلیت چاپ دو رو گرانتر از مدل های معمولی می باشد، اما از طرفی باعث صرفه جویی در کاغذ و کاهش هزینه هایی از این قبیل و همچنین صرفه جویی زمان می گردد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.